خدمات واحد ارتباطات



 در مجموع این واحد شامل سه قسمت می باشد:

1- واحد شبکه

2-واحد مخابرات

3-واحد IP Phone

خدمات واحد شبکه:

سايت سرور مركز كامپيوتر دانشگاه كه ارائه دهنده سرويس هاي اطلاع رساني و اينترنت دانشگاه مي باشد جهت ارائه اين سرويسها از شبكه هاي Star مبتني بر استاندارهاي Cat۵e با سرعت ۲۷۰Mbpsو به كارگيري سخت افزارهاي شبكه شركت هاي Cisco و Belden Cable , ۳Com و كامپيوترهاي سرور Compaq بهره گرفته است . از ديگر خدمات اين واحد به موارد زير مي توان اشاره نمود: 

- نگهداري و عمليات فني شبکه
- طراحي، اجرا و نگهداري شبکه کامپيوتري دانشگاه.
- حمايت  در جهت توسعه و بهينه سازي شبکه کامپيوتري دانشکده ها و واحدهاي دانشگاه
-افزایش آدرس های معتبر اینترنتی از ۲۰۴۸ به  ۳۰۷۲ آدرس IP
-توسعه شبکه فیبر نوری دانشگاه
-توسعه کیفیت اینترنت بی سیم خوابگاه های دانشجویی

-راه اندازی اولین لینک ارتباطی ۱۰ Gbps در منطقه ۸ دانشگاهی کشور


خدمات واحد IP Phone:

این واحد با اجرای سیستم  IP-Telephony برای بخش هایی  که دارای شماره های داخلی و همچنین دارای بستر شبکه  IP مناسب هستند، می­توانند با ایجاد IP-Telephony تحت بستر  IPهای تعریف شده در واحد، تلفن داخلی درون سازمانی خود را  در اختیار کاربران قرار دهند.
  • واحدهای کاربری درخواست کننده IP-Phone پس از ارتباط با مرکز فناوری اطلاعات بایددرخواست خود را جهت امکان اختصاص تلفن مطرح نماید.
  • پس از بررسی واحدIP-Phone  جهت امکان سنجی بستر فیزیکی شبکه (از نظر امکان نصب و راه اندازی دستگاه) به و اعلام به متقاضی، متقاضی درخواست کالای خود را به واحد پشتیبانی جهت اخذ دستگاه تلفن از انبار مرکزی اعلام می­دارد و پس از اخذ دستور دستگاه را تحویل می­گیرد.
  • در مراحل بعد دستگاه به واحد IP-Phone ارسال شده.
  • تعریف نرم افزاری دستگاه Call manager
  • اختصاص نود مربوطه بر روی سوئیچ مقصداختصاص شماره داخلی بر اساس آیین نامه واحد.
  • دستگاه جهت گرفتن IP صحیح وبوق  خط تست می­شود.
  • سپس جهت نصب در محل با هماهنگی واحد شبکه به محل برده شده و تحویل می­گردد.
  • شماره اختصاصی در دفترچه راهنمای تلفن دانشگاه توسط واحد IP –Phone   تعریف می گردد.
  • راهنمایی های لازم به کاربرهای دستگاه های داده می شود
  • جهت راهنمایی بیشتر فایل آموزشی کاربردی بر روی اینترانت قابل ارائه موجود می باشد.
  • در زمان خرابی دستگاه ها ، پس از ورود به واحد و تست دستگاه در حد توانایی مشکل رفع گردیده و در غیر اینصورت به جهت استفاده از خدمات گارانتی به شرکت ارسال می گردد.
  • در حالیکه دستگاه پشتیبان بصورت امانی از طرف واحد IP-Phone  در محل به خدمت گماشته می شود.
  • پس از بازگشت دستگاه از خدمت گارانتی ، دستگاه تست شده و پس از آن به واحد ارسال می گردد.
  • دستگاه پشتیبان عودت می گردد.
  • گزارش گیری از نحوه کارکرد و برآورد هزینه اول هر ماه انجام می گیرد.
  • درصورت نیازمندی واحدی به دو صفر باز پس از اخذ دستور اقدام می گرد
  • ارائه همکاری جهت کاربرد بهتر و اصولی تر از دستگاه ها در کنار استفاده از اینترنت  رایانه ها.