در مجموع این واحد شامل سه قسمت می باشد:
1- واحد شبکه
2-واحد مخابرات
3-واحد IP Phone
خدمات واحد شبکه :
سايت سرور مركز كامپيوتر دانشگاه كه ارائه دهنده سرويس هاي اطلاع رساني و اينترنت دانشگاه مي باشد جهت ارائه اين سرويسها از شبكه هاي Star مبتني بر استاندارهاي Cat۵e با سرعت ۲۷۰Mbpsو به كارگيري سخت افزارهاي شبكه شركت هاي Cisco و Belden Cable , ۳Com و كامپيوترهاي سرور Compaq بهره گرفته است . از ديگر خدمات اين واحد به موارد زير مي توان اشاره نمود:
* نگهداري و عمليات فني شبکه
* طراحي، اجرا و نگهداري شبکه کامپيوتري دانشگاه.
* حمايت در جهت توسعه و بهينه سازي شبکه کامپيوتري دانشکده ها و واحدهاي دانشگاه
* افزایش آدرس های معتبر اینترنتی از ۲۰۴۸ به ۳۰۷۲ آدرس IP
* توسعه شبکه فیبر نوری دانشگاه
* توسعه کیفیت اینترنت بی سیم خوابگاه های دانشجویی
* راه اندازی اولین لینک ارتباطی ۱۰ Gbps در منطقه ۸ دانشگاهی کشور
خدمات واحد IP Phone:
* این واحد با اجرای سیستم IP-Telephony برای بخش هایی که دارای شماره های داخلی و همچنین دارای بستر شبکه IP مناسب هستند، میتوانند با ایجاد IP-Telephony تحت بستر IPهای تعریف شده در واحد، تلفن داخلی درون سازمانی خود را در اختیار کاربران قرار دهند. واحدهای کاربری درخواست کننده IP-Phone پس از ارتباط با مرکز فناوری اطلاعات باید درخواست خود را جهت امکان اختصاص تلفن مطرح نماید. پس از بررسی واحد IP-Phone جهت امکان سنجی بستر فیزیکی شبکه (از نظر امکان نصب و راه اندازی دستگاه) به و اعلام به متقاضی، متقاضی درخواست کالای خود را به واحد پشتیبانی جهت اخذ دستگاه تلفن از انبار مرکزی اعلام میدارد و پس از اخذ دستور دستگاه را تحویل میگیرد. در مراحل بعد دستگاه به واحد IP-Phone ارسال شده.
* تعریف نرم افزاری دستگاه Call manager
* اختصاص نود مربوطه بر روی سوئیچ مقصد اختصاص شماره داخلی بر اساس آیین نامه واحد.
* دستگاه جهت گرفتن IP صحیح وبوق خط تست میشود. سپس جهت نصب در محل با هماهنگی واحد شبکه به محل برده شده و تحویل میگردد.
* شماره اختصاصی در دفترچه راهنمای تلفن دانشگاه توسط واحد IP –Phone تعریف می گردد.
* راهنمایی های لازم به کاربرهای دستگاه های داده می شود. جهت راهنمایی بیشتر فایل آموزشی کاربردی بر روی اینترانت قابل ارائه موجود می باشد.
* در زمان خرابی دستگاه ها ، پس از ورود به واحد و تست دستگاه در حد توانایی مشکل رفع گردیده و در غیر اینصورت به جهت استفاده از خدمات گارانتی به شرکت ارسال می گردد. در حالیکه دستگاه پشتیبان بصورت امانی از طرف واحد IP-Phone در محل به خدمت گماشته می شود. پس از بازگشت دستگاه از خدمت گارانتی ، دستگاه تست شده و پس از آن به واحد ارسال می گردد.
* دستگاه پشتیبان عودت می گردد.
* گزارش گیری از نحوه کارکرد و برآورد هزینه اول هر ماه انجام می گیرد.
*درصورت نیازمندی واحدی به دو صفر باز پس از اخذ دستور اقدام می گردد.
* ارائه همکاری جهت کاربرد بهتر و اصولی تر از دستگاه ها در کنار استفاده از اینترنت رایانه ها.