نگهداري و عمليات فني شبکه

نگهداری و انجام عملیات فنی مربوط به شبکه کل دانشگاه از جمله خدمات شاخص واحد ارتباطات می باشد.

توسعه شبکه فیبر نوری

گسترش و توسعه شبکه فیبر نوری دانشگاه از مهمترین اقدامات انجام گرفته توسط این واحد می باشد.

تعریف نرم افزاری دستگاه Call manager

این واحد با اجرای سیستم تلفنی تحت شبکه برای بخش هایی از دانشگاه که دارای شماره داخلی و بستر مناسب تحت شبکه هستند تلفن داخلی سازمان خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

واحد ارتباطات

به طور کلی واحد ارتباطات از سه بخش تشکیل شده است : واحد شبکه، واحد مخابرات، واحد تلفن های تحت شبکه که در ادامه با خدمات ارائه شده توسط واحد ارتباطات انجام شده آشنا خواهید شد.

  • نگهداري و عمليات فني شبکه
  • طراحي، اجرا و نگهداري شبکه کامپيوتري دانشگاه
  • توسعه شبکه فیبر نوری دانشگاه
  • تعریف نرم افزاری دستگاه Call manager

مرور پروژه های انجام شده


  •  نگهداري و عمليات فني شبکه
  •  طراحي، اجرا و نگهداري شبکه کامپيوتري دانشگاه
  • حمايت در جهت توسعه و بهينه سازي شبکه کامپيوتري دانشکده ها و واحدهاي دانشگاه
  • افزایش آدرس های معتبر اینترنتی از ۲۰۴۸ به ۳۰۷۲ آدرس
  •  توسعه شبکه فیبر نوری دانشگاه
  •  توسعه کیفیت اینترنت بی سیم خوابگاه های دانشجویی
  •  راه اندازی اولین لینک ارتباطی ۱۰ گیگابایت در منطقه ۸ دانشگاهی کشور
  • تعریف نرم افزاری دستگاه Call manager
  • اختصاص نود مربوطه بر روی سوئیچ مقصد اختصاص شماره داخلی بر اساس آیین نامه واحد.
  • دستگاه جهت گرفتن IP صحیح وبوق خط تست می­شود. سپس جهت نصب در محل با هماهنگی واحد شبکه به محل برده شده و تحویل می­گردد.
  • شماره اختصاصی در دفترچه راهنمای تلفن دانشگاه توسط واحد IP –Phone تعریف می گردد.
  • راهنمایی های لازم به کاربرهای دستگاه های داده می شود. جهت راهنمایی بیشتر فایل آموزشی کاربردی بر روی اینترانت قابل ارائه موجود می باشد.
  • در زمان خرابی دستگاه ها ، پس از ورود به واحد و تست دستگاه در حد توانایی مشکل رفع گردیده و در غیر اینصورت به جهت استفاده از خدمات گارانتی به شرکت ارسال می گردد. در حالیکه دستگاه پشتیبان بصورت امانی از طرف واحد IP-Phone در محل به خدمت گماشته می شود. پس از بازگشت دستگاه از خدمت گارانتی ، دستگاه تست شده و پس از آن به واحد ارسال می گردد.
  • دستگاه پشتیبان عودت می گردد.
  • گزارش گیری از نحوه کارکرد و برآورد هزینه اول هر ماه انجام می گیرد.
  • درصورت نیازمندی واحدی به دو صفر باز پس از اخذ دستور اقدام می گردد.
  • ارائه همکاری جهت کاربرد بهتر و اصولی تر از دستگاه ها در کنار استفاده از اینترنت رایانه ها.

  • ارتقاء سرویس دهنده های کلاس های آموزش مجازی از 4 سامانه فیزیکی محدود به 10 سامانه مجازی توسعه یافته
  • راه اندازی سامانه ذخیره خودکار کلاس های مجازی
  • افزایش دو برابری اتصال منازل اعضاء هیات علمی به شبکه فیبر نوری دانشگاه
  • راه اندازی درگاه پرداخت غیر حضوری(آنلاین) درآمد های اختصاصی دانشگاه جهت کاهش تعداد مراجعین
  • ارتقاء منابع سخت افزاری و بروز رسانی نسخه ایمیل سرور دانشگاه و افزایش امنیت سرور
  • راه‌اندازی ربات اتوماسیون تبدیل تولید محتوای و ضبط کلاس‌ها در سامانه آموزش مجازی به فرمت استاندارد (mp4)
  • به جهت بهبود عملکرد و بالا رفتن سرعت دسترسی و بارگذاری محتوای آموزشی، لینک ارتباطی سامانه آموزش مجازی به 10 گیگا بیت (10 gigabit) افزایش‌یافته است.
  • طراحی و پیاده سازی سیستم دوگانه پشتیبان گیری خودکار اطلاعات جهت بانک های اطلاعاتی مهم و حیاتی دانشگاه

  •  خرید فایروال سازمانی با لایسنس یک ساله اورجینال
  • خرید سوئیچ 3850 G و 4948 G با پورت های با سرعت 10 GB جهت افزایش سرعت شبکه داخلی
  •  پیاده سازی کامل پروتکل BGP جهت امنیت بیشتر و اعمال محدودیت دسترسی(ایران اکسس)
  • پیاده سازی فایروال Forty gates جهت امنیت سامانه های دانشگاهی
  •  پیاده سازی کامل دیتاسنتر مجازی نسخه 7.0 جهت کارایی بیشتر
  • افزایش تعداد مشترکین فیبر نوری کوی اساتید از 35 به 95 مشترک
  • راه اندازی سامانه گزارش گیری از user های کوی اساتید